17 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات استئوپروز

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالعه سلامت سالمندی بوشهر

مطالعه بزرگ و آینده نگر "برنامه سلامت سالمندی بوشهر" با هدف تعیین عوامل مختلف موثر بر سلامت سالمندان و شیوع آنها با هدف فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری پزشکان، سیاست گذاران، مدیران برنامه های بهداشتی و خود سالمندان و برداشتن گام های جدی در جهت پیشگیری از وقوع خطرات ناشی از بروز مشکلات دوران سالمندی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان و جلوگیری از تحمیل بار مالی به اقتصاد خانواده ها و جامعه طراحی شده است.

 

درباره ی مطالعه

مطالعه کوهورت سلامت سالمندان بوشهر با همکاری مشترک پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع و بروز بیماریهای قلبی-عروقی، اختلالات اسکلتی-عضلانی و مشکلات شناختی و نیز عوامل خطر مرتبط با آن ها در سالمندان بوشهر طراحی و اجرا شده است. نمونه گیری در این مطالعه در دو مرحله انجام شده و در هر یک از این مراحل فاز های متعدد اندازه گیری وجود داشته است.

 

اهداف مطالعه

تعیین وضعیت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و عوامل تعیین کننده و پیامدهای آن در سالمندان

تعیین وضعیت ابتلا به بیماری های اسکلتی- عضلانی و عوامل تعیین کننده و پیامدهای آن در سالمندان

تعیین وضعیت ابتلا به عملکرد شناختی و عوامل تعیین کننده و پیامدهای آن در میان سالمندان

 

فرآیند اجرای مطالعه

در نمونه گیری اول مطالعه (سال 1391)، 3000 نفر از افراد بالای 60 سال واجد شرایط ساکن شهر بوشهر انتخاب و وارد مطالعه شدند. تمرکز اصلی در این مرحله بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر مرتبط بوده است. در فاز دوم این نمونه گیری (سال 1393) که با تمرکز بر بیماری های عضلانی-اسکلتی و بیماری های شناختی انجام شده است، حدود 2500 نفر از شرکت کنندگان وارد مطالعه شده اند. فاز سوم این نمونه گیری (سال 1401) در حال حاضر در دست اجرا می باشد. نمونه گیری دوم مطالعه (سال 1397) شامل 2000 شرکت کننده جدید بالای 50 سال می باشد. فاز دوم این مرحله از نمونه گیری در سال 1399 انجام شده است. تمرکز اصلی در این نمونه گیری نیز بیماری های عضلانی-اسکلتی و عوامل مرتبط با آن می باشد.

 

پیگیری پیامدها

پیگیری وقوع پیامدهای اصلی مطالعه (شامل رخداد های قلبی-عروقی، مرگ، بستری شدن در بیمارستان، رخداد زمین خوردن و شکستگی)

 

فراخوان جلب همکاری

برنامه سلامت سالمندی بوشهر از ایده های پژوهشی اساتید، پزشکان، دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند جهت استفاده از داده های این برنامه استقبال می کند.

 

راه های ارتباط جهت همکاری با برنامه سلامت سالمندی بوشهر:

 

https://orc.tums.ac.ir

https://elderly.bpums.ac.ir

 

 

کبری گرگانی فیروزجاه
تهیه کننده:

کبری گرگانی فیروزجاه

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *