15 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات استئوپروز

دانشگاه علوم پزشکی تهران

سمینار تازه های استئوپروز در سال 1401

سمینار تازه های استئوپروز

سمینار "تازه های استئوپروز" توسط مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با مشارکت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و انجمن استئوپروز ایران، روز پنجشنبه 21 مهر ماه در سالن اجتماعات مرکز قلب تهران برگزار شد.

دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم،  در  مراسم افتتاحیه سمینار تازه های استئوپروز برگزار شد گفت:  بیش از 200 میلیون نفر در دنیا از استئوپروز رنج می برند و از هر 2 زن و هر 4 مرد بالای 50 سال یک نفر  به شکستگی مبتلا می شوند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم،  سمینار "تازه های استئوپروز"  توسط مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با مشارکت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و انجمن استئوپروز ایران  پنجشنبه  21 مهر در سالن اجتماعات مرکز قلب تهران برگزار  شد.

دکتر استوار ادامه داد: شکستگی استئوپروتیک منجر به ناتوانی، وابستگی، انزوا و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی می شود  و خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به شکستگی لگن بسیار بالاست.

وی با اشاره به بار استئوپروز و شکستگی های ناشی از آن در جهان تصریح کرد:  بار اقتصادی شکستگی ناشی از استئوپروز در ایالات متحده در سال 2018 معادل 52 میلیارد دلار و در سال 2040 با 84% افزایش حدودا 95 میلیارد دلار براورد شده است.

رئیس پژوهشگاه  ادامه داد:  بار اقتصادی شکستگی ناشی از استئوپروز در اروپا معادل 37.4 میلیارد یورو براورد شده است که به تنهائی معادل مجموع بار اقتصادی سکته مغزی (20 میلیارد یورو) و بیماری کرونری قلب (19 میلیارد یورو) می باشد .

وی در همین ارتباط افزود: 56% افراد مبتلا به شکستگی لگن به دیگران وابسته می شوند که بار اقتصادی زیادی را به خانواده تحمیل می کند.

دکتر استوار  در ادامه  شکاف خدمات پیشگیری و درمان استئوپروز و شکستگی را نگران کننده خواند و گفت:  درصد بسیار بالایی از افرادی که دچار شکستگی می شوند پس از مراجعه به مراکز درمانی و دریافت درمان، علت شکستگی در آنها مورد توجه قرار نمی گیرد و درمان مناسب پوکی استخوان را دریافت نمی کنند.

وی ادامه داد: در افراد دچار پوکی استخوان که دچار شکستگی شده اند،  ارائه آموزش کافی و استمرار در درمان این بیماری تا 50 درصد می تواند از شکسستگی های آتی  پیشگیری کند.

دکتر استوار  در همین همایش  از  استقرار کلینیک های پیشگیری از شکستگی ثانویه در کشور و بهره گیری از رویکرد مراقبت ادغام یافته برای تمام سنین خبر داد و گفت:  خوشبختانه پروتکل ها و دستورالعمل های کلینیک های پیشگیری از شکستگی ثانویه  در کشور ما  تدوین شده و این کلینیک ها  به صورت پایلوت در 6 بیمارستان کشور راه اندازی شده یا در حال راه اندازی هستند و اطلاعات مربوط به مراکز راه اندازی شده در وبسایت بنیاد بین المللی پوکی استخوان بر روی نقشه جهان نشان داده شده است.

رئیس پژوهشگاه ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد گسترش هرچه بیشتر این کلینیک ها در کشور  باشیم.

دکتر استوار شعار امسال روز جهانی استئوپروز را "برای سلامتی استخوان خود قدم برداریم"  اعلام کرد و گفت: پویش سراسری به مناسبت هفته ملی سلامت استخوان  (26 مهر الی 2 آبان ماه) با همکاری  دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر  وزات بهداشت و با مشارکت فعال و موثر دانشگاه های علوم پزشکی کشور برنامه ریزی شده است.

 در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه، دکتر باقر لاریجانی  دبیر علمی سمینار و عضو کمیته علمی بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF) ، یا بیان اینکه شیوع پوکی استخوان در خاورمیانه و در کشور ما  نسبتاً بالاست افزود: نتایج  کوهورت بزرگ سلامت  سالمندی بوشهر  شیوع استاندارد سنی پوکی استخوان در جمعیت بالای 60 سال 41.5 درصد است (24.6 درصد در مردان و 62.7 درصد در زنان) نشان داده است.

وی ادامه داد:  شیوع استاندارد سنی استئوسارکوپنی نیز بر اساس همین  مطالعه در کشور  33.8 درصد در مردان و 33.9 درصد در زنان گزارش شده است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین ارتباط افزود: اگرچه برخی تغییرات در استخوان و عضله با افزایش سن اجتناب ناپذیرند اما   هر دو بیماری  پوکی استخوان و سارکوپنی از طریق شناسایی و اجتناب از عوامل خطر آنها و با انجام برخی از مداخلات قابل پیشگیری و کنترل  هستند.

دکتر باقر لاریجانی همچنین بار اقتصادی پوکی استخوان در ایران  را بسیار بالا خواند و  تصریح کرد: مداخلات برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی‌های مرتبط می‌تواند بار این بیماری را کاهش دهد.

این سمینار   با حضور  200  شرکت کننده  از گروه های مختلف حرفه مندان سلامت و  با  برگزاری پنل های تخصصی در حوزه های مختلف پیشگیری، تشخیص و درمان  بیماری پوکی استخوان  برگزار شد.

کبری گرگانی فیروزجاه
Author:

کبری گرگانی فیروزجاه

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings